Wednesday 6 July 2011

Bila Ada Peluang...Keluar Dari Kepompong

What say you???
Saya pasti ramai yang sependapat bila saya ckp pasal peluang
kalau peluang tu bagus dan baik utk kita, kenapa lepaskan
betul tak???

Cerita nie takde kena mengena dgn sesiapa...
saya just nk story pd semua tntg apa yg saya rasa...
Semua org saya rasa sama saje...bila dah stress dgn kerja2
for sure nak release kan tension & rehatkan minda right?..
macam saya, sesekali dapat keluar dari ruang lingkup pejabat...
saya rasakan satu yg sangat b'manfaat klu digunakan sebaik mungkin...
bukannya nk buat benda2 yg tak berfaedah...tp ambil masa utk
lakukan sesuatu yg sihat...

R.I.A.D.A.H...
satu perkataan yg ramai org tau maksudnya...
Saya sukakan riadah & apa jua xtvt b'kaitan...
rasa semua saya nk cuba...

so...saya rasa tak t'lambat saya nk kongsi pengalaman
bila mana saya & kengkawan office b'peluang join program
"Team Building" di Felda Residence Tekam, Jerantut Pahang...
it was held on 5-7 Mac 2010... dh setahun pun b'lalu...
tapi terasa masih baru & setiap kenangan masih melekat lagi
diingatan...

ok..Felda Residence Tekam nie t'letak di Jerantut, Negeri Pahang
yang mana ianya dikendalikan di bawah Pusat Penyelidikan Tun Razak,
Jerantut Pahang. Kali pertama menjejakkan kaki ke sini saya rasa
sangat terpegun dgn rekabentuk dan susunan landskap yang sgt menarik.
Ditambah kedudukannya amat berhampiran dengan Jeti Taman Negara
di Kuala Tahan.

:: Papan Tanda Arah Ke Felda Residence Tekam ::

:: Welcome..Here I Come ::

:: Mercu Tanda Resort ::

:: ini chalet kediaman kami ::


Diringkaskan cerita, banyak aktiviti menarik yang boleh dilakukan
di sini. Sepanjang program b'lansung masa kami terisi dengan
banyak aktiviti secara berkumpulan. Selain daripada sesi ceramah
yang diatur, kami terlibat dengan aktiviti "outdoor" seperti membina
rakit sendiri & seterusnya berakit menyusuri Sungai Pahang, xtvt
survival dan aktiviti meredah gua. Sebelum tu, seperti biasa,
terdapat juga program pengisian rohani seperti ceramah, kuliah subuh
serta program senamrobik dilakukan.

:: Pengisian Rohani..kuliah subuh ::

:: Kuliah Subuh Hari Ke-2 ::

:: xtvt senamrobik ... saya la leadernye..he..he.. dah tugas org sukan ::

:: Berkumpul sebelum memulakan xtvt ::

Untuk aktiviti berakit, kami yang dibahagikan mengikut kumpulan
diarahkan membuat rakit dalam masa 1 jam dgn menggunakan 4 tong drum,
2 buluh paip pvc panjang dan 6 buluh pvc pendek. Rakit diikat m'gunakan
tali naylon dan perlu diikat secara kemas bagi mengelakkan rakit drpd
pecah dibawa arus... walaupun aktiviti ini agak m'cabar tetap ia sgt
menyeronokkan. Untuk aktiviti kedua...semua peserta dikehendaki
turun ke sungai dan merentasinya hingga ke seberang... banyak adegan2
lucu yang b'laku sepanjang aktiviti tersebut.

:: Menerima taklimat drpd instructor bertugas ::

:: xtvt m'bina rakit.. saya dilantik lead group kami ::

:: tu dia..rakit dh siap diikat kemas ::

:: dh gerak nk ke tepi sungai ::

:: cantikkan..nampak seragam & sepakat ::

:: ini group saya nye ::

:: kengkawan lain ::

:: now dh pn sampai tebing...tengok..leader kena jd tukang tarik ::

:: ni lak gambar masa xtvt survival...pergh..::



Untuk hari terakhir, kami semua dibawa ke sebuah gua, diberi nama
Gua Angin.. Dirasaka aktiviti ini sangat m'cabar walaupun nampak
mudah... kami terpaksa meneroka gua tersebut dengan mendaki dan
menuruni batu kapur yang basah dan agak licin, sehinggalah t'paksa
merangkak dalam lumpur...memang ternyata gua tersebut dinamakan Gua
Angin, kerana sepanjang eksplorasi kami..ditemui bnyk lubang2 angin
dan ketika berada di dalam gua, kesejukan angin benar2 terasa...
Alhamdulillah, walaupun t'paksa meredah dengan pelbagai kesukaran kami
semua telah berjaya menamatkan aktiviti dengan selamat tanpa seorang
puan mengalami kecederaan...

:: xtvt t'akhir..masuk gua ::

:: taklimat akhir sebelum eksplorasi bermula ::


Program kami berakhir dengan jayanya sekali dan semangat "esprit de corp"
itu dirasakan sangat berjaya dan m'capai matlamatnya... kepada rakan2
yang b'hajat utk mengadakan aktiviti riadah dan eksplorasi, saya rasakan
Felda Residence, Tekam, Jerantut ini adalah salah satu lokasi t'baik
utk dimanfaatkan... tak percaya, cuba ke sana...

No comments: